vrijdag 24 april 2009

Gedeelde smart is soep van Maz



Wat is er lekkerder dan een kop soep? Twee koppen soep die je samen opeet.
Soep helpt bij alles. Als ik ergens mee zit, ga ik soep maken. Het snijden en roeren heeft iets meditatiefs. Gedachten en gevoelens komen tot rust. Alles gericht op de handeling. Als het klaar is lepel je warmte naar binnen. De briljantste ideeën zijn bedacht en de grootste problemen opgelost boven een pan verse soep.
Dus als mijn lieve vriendinnetje het even niet meer weet maak ik soep voor haar. En ondertussen luister ik naar haar verhaal. Loze oplossingen en goedbedoelde dooddoeners verdwijnen ongemerkt via de houten lepel in de pan. Roeren en luisteren. Dat is alles. Na een heleboel woorden, tranen, roeren, snijden en snufjes van het een en het ander, zitten we samen de warmte naar binnen te lepelen. Mijn lieve vriendinnetje voelt zich alweer een stuk beter, zegt ze. Soep is helend en samen ook.

3 opmerkingen:

quirk zei

Ik hou helemaal niet van koken, maar het enige wat ik wel leuk vind is zelf Thaise kippesoep maken. Verse soep voelt inderdaad heel helend altijd. Ik voel me in alle opzichten opgepept.

Maz zei

@quirk: klinkt goed! Recept?

quirk zei

@ Maz: ehm.. op ah.nl waarschijnlijk, want hij komt uit de allerhande.. Maar hij is wel heel lekker! En bijna exact dezelfde soep staat op de kaart bij Opium, dus hij is vast echt goed. ;)
Lekker met knoflook-koriander naan met aioli, mmmmm... :D