woensdag 19 augustus 2009

Beesjes en besjes

Tijdens onze vakantie in de Ardennen heeft de Ontzettend Lieve Man (ja ja, met hoofdletters nu. Hij wordt steeds liever) zich ontpopt tot een ware survival-wilderness expert. Je kent ze wel van Discovery: Ray Mears, Bear Grylls en die andere, die Canadees die ook in z'n eentje enge tochten maakt.

Het is zo leuk wandelen met hem. Het is niet eens dat ik zelf niet uit mijn doppen kijk, of dat ik alleen let op waar mijn voeten moeten gaan. Ik geniet van de omgeving, de koeien in de wei, het bos om mij heen, mooie luchten en vergezichten. Maar de Ontzettend Lieve Man ziet de details in de natuur. Aan elke boom of struik hangt wel iets dat je kunt eten (of niet en dat weet hij dan ook weer), in elke lucht hangt wel een roofvogel en op elk pad kruipt wel een slak of een tor.
Ik heb nog nooit zo veel bramen, frambozen, bosbessen, pruimen en appels uit het wild gegeten. Verschillende soorten granen; haver gerst, rogge, tarwe. Verse wilde tijm geroken. Lekker! Steeds plukte hij weer iets uit de berm, wreef het tussen zijn vingers, rook eraan en stopte het in zijn mond. Geen enkele sleedoornbes was rijp (bastards!) en de hazelnoten ook niet. Maar dat mocht de pret niet drukken.

We hebben zelfs als echte indianen dierensporen gevolgd. Spannend! Zouden het herten zijn geweest, of everzwijnen? Nee, everzwijnen hebben er nog zo'n puntje achteraan (dat weet hij dan ook weer). Het is wel een vers spoor! En kijk daar heeft een zwijn zijn slagtanden gescherpt aan die boom. Of een hert zijn gewei. En is dit een das of toch gewoon een hond? Daar kwamen we niet uit.

Volgens mij is dit evolutionair bepaald. Is het niet zo dat vroeger in de prehistorie de vrouwen het overzicht moesten houden over het thuisfront (de grot en de omgeving, de kinderen) en de mannen op jacht gingen en verzamelden? Daarom zien mannen details en kijken zij gefocused op één punt en hebben vrouwen een bredere blik. Dat werkt dus in de Ardennen nog steeds zo.

7 opmerkingen:

jet zei

Hoezeee voor oog voor detail en driewerf als dat ook nog eens in de natuur is. Gooo Ontzettend Lieve Man! En gooo jij, dat jij dat dan weer zo goed ziet van de Ontzettend Lieve Man :)

Impa zei

Jeetje, verse sporen, dat is cool!
Ik weet wat je bedoelt. Het is leuk wandelen met zo'n kerel die zoveel weet van bomen en vogels en natuur. Ook al raak je hem soms ineens kwijt als hij in een greppel duikt voor een handvol cranberry's, als hij tussen de bomen verdwijnt omdat hij vogelgeluiden achternaloopt of als hij even bezig is alle aangespoelde visnetten eigenhandig uit te graven op het strand :-)

Impa zei

P.S: Ray Mears! Jeejjjjjjj!

Anoniem zei

Toen mijn eigen lieve man en ik net een blokje om liepen, stuitten we op een spoor van gummikersen (als in: snoep)! Het liep naar een huis een paar honderd meter verderop. Een kinderlokker?

Lis

quirk zei

Ray Mears is mijn held.
Maar die man van jou doet vast niet voor hem onder.
Kan ie ook zelf een vuurtje bouwen met alleen stokjes?
Dan moet je hem echt houden.

Noodles zei

Les Stroud! (dat is die Canadees en mijn persoonlijke favoriet, hoewel Ray Mears... close close..)
Wat een geweldige vent heb je toch. En wat lopen jullie samen te genieten :-) Heel erg lief zijn jullie zo saampjes gheghe. Lekkere vakantie gehad dus. Moooooooooi man.

Rubato zei

Hallo,
Laat in de avond kom ik dit bericht tegen op internet.
Ik herken je verhaal.
Ben getrouwd met de vader van de OLM, en die is ook zo!!!!!!!
Ziet ieder detail, zelfs toen hij erg ziek was.
Gr. H.