donderdag 1 april 2010

Terug

Nee, dit is geen grap. Ik ben het echt. In de maand maart ben ik blijven hangen in de jaren zeventig met dat blitse jasje en toen daar ook nog eens de zomertijd overheen kwam, heb ik met dat uur vooruit gewoon de hele maand overgeslagen. Daar in de jaren zeventig zijn mooie dingen gemaakt. Ikzelf bijvoorbeeld, haha!

Vriend E. bleek een dingetje te hebben waarmee hij langspeelplaten (Ja, echte LP's. Talk about old skool!) over kan zetten in digitale bestanden. Dat liet ik mij geen twee keer zeggen en bracht hem onmiddellijk mijn plaat van Alfred J. Kwak uit 1978. Die plaat heb ik grijsgedraaid. Steeds opnieuw. En nu herinner ik mij weer wat een werk dat was, LP's draaien. Dat was nog niet zo makkelijk! Voorzichtig haalde je de schijf uit de hoes en legde hem op de draaitafel. Knopje aan, draaien. Dan eerst met een borsteltje het stof eraf vegen. Wederom voorzichtig, niet te hard duwen. Dan met je tong half uit je mond de naald precies op dat ene randje leggen. Niet ernaast! Niet laten vallen! Voorzichtig leggen. Dan kon je even gaan zitten luisteren. Dansen kon niet, want dan sloeg hij over.
Totdat de eerste kant afgelopen was. Opstaan. Naar de platenspeler lopen. Klep open. Naald omhoog (voorzichtig!! Niet heen en weer laten krassen.) Plaat eraf halen, omdraaien, er weer opleggen en de hele riedel van daarnet opnieuw. Tijdens het luisteren naar de tweede kant kon je bijkomen van de stress.

Nu was de lol bij Alfred dat aan het einde van de eerste kant Herman van Veen vertelde: "..en Alfred klopte driemaal zachtjes op de deur." Einde kant 1. Opstaan, lopen, omdraaien, aanzetten, teruglopen, gaan zitten. En dan hoorde je: "BOEM BOEM BOEM!!!". Ik lachen. Elke keer maar weer. En dat kan niet met een cd.

Mijn moeder kwam vervolgens aanzetten met Hair, en dat is nog verder terug, dus als u mij weer kwijt bent weet u waar ik ben......in the dawning of the age of Aquarius.

4 opmerkingen:

Impa zei

DAT VERHAAL VAN JOU EN DIE BOEMBOEMBOEM OP DIE ELPEE HEB IK EERGISTER AAN MIJN LIEF VERTELD.
Echt waar. En nu ga ik even nadenken over waar ik jou je volgende logje over ga laten schrijven.

Maz zei

Geen 1 april-grap? Dan vind ik het net zo eng als Pepperfly's broekzak die zelfstandig telefoneert...

quirk zei

Haha, ja heerlijk! Ik koop nog steeds het liefst elpees. We hadden vroeger een plaat van Het turfschip van Breda, een spannend verhaal op plaat. Superleuk!

pepperfly zei

Ohgod, ja, de singeltjes (singletjes?) die je grijs draaide, en dan dieptreurig, want niet meer om aan te horen...

(En mijn vader, die de eerste cd die hij wilde draaien, omdraaide toen 'kant A' was afgelopen, en zich verwonderd afvroeg waarom 'kant B' geen geluid gaf.)

(Oh. Met mijn broekzak lijkt alles weer ok, vandaag. Maar het weekend is nog niet om, er kan nog veel gebeuren....)