woensdag 15 december 2010

Dorps genoten

Dinsdagavond in het Dorpshuis. Koorrepetitie. We wonen hier nu anderhalve maand en we zitten allebei al bij het koor. Geïntroduceerd door een buurvrouw en hartelijk verwelkomd door een hele schare dorpsgenoten als de nieuwe bewoners van het huis van. Blij verrast waren ze toen we de tweede en derde repetitie weer kwamen. Ik mag meekijken met mijn buurvrouw totdat ik mijn eigen map heb gekregen. Zo goed en zo kwaad als het gaat zingen we mee met de kerstliedjes die geoefend worden voor de Kerstfair van aanstaande zaterdag. Eigenlijk gaat het heel goed. Ik word alvast helemaal warm van binnen. Wat is zingen toch heerlijk!

In de pauze en na de repetitie schuiven we aan aan de bar en maken kennis met één van de drie bassen. Hij is opgegroeid in het huis waar we nu wonen. Wij blijken pas de vierde bewoners te zijn.
Eigenaar nr. 3 staat achter de bar en vertelt honderduit over alle activiteiten in het dorp. Scheepsjoagen, de nijjoarsveziede, de werkdag in het Onderdendamsterbos, cabaret, het Algemeen Nut, en nog veel meer. Ik begrijp wel waarom iedereen hier blijft wonen. Naast mij zit de zelfverkozen burgemeester van Onderdendam, ook een bas. Hij noemt mij Janet. Biertjes en sterke verhalen worden heen en weer uitgedeeld. De OLM krijgt advies over welke biljartvereniging het beste bij hem past en de burgemeester vindt een ezelsbruggetje voor mijn naam.

Net iets later en met net één biertje meer op dan de bedoeling was op een doordeweekse avond lopen we naar buiten. Vanuit het Dorpshuis klinkt nog een "Hoi!". "Hoi!", roepen we allebei terug en we schuifelen voorzichtig over de gladde straten terug naar huis. Op mijn gezicht een brede glimlach.

"Hee! Ik zie een vallende ster!", roept de OLM opeens, "Daar! Ik heb nog nooit een vallende ster gezien."
"Je mag een wens doen", zeg ik.
"Dat hoeft niet", zegt hij, "Ik heb alles al."

13 opmerkingen:

Sannah zei

Mooi!
Zowel het 'opgenomen worden' als de laatste opmerking van je OLM.

Impa zei

Maz, meezter van het blog, de tranen schieten me van geluk in de ogen. Smullen, deze stukjes van jou. Je hebt daar niet alleen je stem gevonden, in dat dorp, maar ook je pen.

Noodles zei

Hoi Janet, wat een geluk daar in het hoge noorden! Heerlijk om te lezen :-)

esther zei

Ik zie het allemaal zo voor me. Wat een geluk!

Anoniem zei

Dat is inburgeren!!!
Veel succes zaterdag.
He_he

Nijntje zei

Pink wat traantjes weg...

Anoniem zei

helemaal goed zo! \niets meer aan doen.

Jet zei

aaaaaah wat mooi! Die hele stukje al en dan die laatste zin die even nog dieper in je buik doet zinken. Heerlijk voor jullie daar. En heerlijk dat zingen. Dikke vette glimlach voor jullie.

Jet zei

Dat hele stukje *schaam*

Anoniem zei

Wat mooi, voor de vader van de OLM was het heel ontroerend om te lezen. Ga zo door.
Liefs.

Maz zei

@Sannah: Dank je en welkom hier!
@allen: Dank jullie wel! *bloost een beetje*

www.hjkdeg.blogspot.com zei

Hoi Maz

hoe lang blijf je nog dorps genieten?
Rubato

Inge Zwerver zei

Mooi omschreven, dat gevoel van hier....