vrijdag 5 juni 2009

Afblijven!!

Vandaag ben ik het slachtoffer geworden van een criminele daad. Laten we het beestje maar gewoon bij zijn naam noemen. Toen ik wilde pinnen bij de supermarkt bleek mijn pas te zijn geblokkeerd. Of ik contact op wilde nemen met de organisatie, zei de kassière. Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar later stond ik toch echt met een rood hoofd alsnog met cash (gelukkig had ik nog) te betalen. Ik belde de bank en racete even later twintig minuten voor sluitingstijd naar de hoofdvestiging in mijn stad. En ja, inderdaad, mijn pasje bleek te zijn 'geskimmed' .
"Skimmen (ook: skimming) is het op onrechtmatige wijze bemachtigen en kopiëren van pinpas- of creditcardgegevens. Het is een vorm van betaalpasfraude, waarbij criminelen de magneetstrip van een pas kopiëren en de pincode bemachtigen op het moment dat er een betaaltransactie wordt verricht. Vervolgens maken de fraudeurs een kopie van de pas, samen met de pincode kunnen ze geld opnemen en betalen in binnen- en buitenland."
Criminelen! Fraude! Hoort u dat?! Criminelen zijn nu van de televisie en uit de film ook mijn leven binnengedrongen. Schande! Hoe halen ze het in hun hoofd! Zoiets overkomt mij toch niet? Zijn ze nu helemaal belatafeld. Mijn bankpas! Van mij! Mijn geld! Zoek zelf een baan! En wat een moeite ze doen om pasjes te skimmen. Ze schijnen soms hele panelen van een pinautomaat na te maken. Dan zal het dus ook wel wat opleveren, dunkt me.
Bij de bank waren ze heel lief. Ze hadden de hele dag al een enorme toeloop van slachtoffers van skimming. Of ik ook in Rotterdam was geweest. Nee zeg, ik kijk wel uit. Dat is erom vragen. Het was gewoon hier bij mij in de buurt.
Ik krijg volgende week een nieuw pasje (tip: neem een nieuwe pincode) en ik mocht aan de balie geld opnemen. Fijne service, zelfs op vrijdag na vijven.
Gelukkig ziet het ernaar uit dat er geen geld van mijn rekening is gehaald door iemand anders dan ikzelf. Wel even goed onthouden dat ik gisteren echt zelf uit eten en naar de film en vandaag naar de kapper ben geweest.

11 opmerkingen:

Noodles zei

bah, dat is klote, excusez le mot!
skimtuig is het!

Impa zei

Onverlaten!

splut zei

skimbags!

quirk zei

Bloody bastards zijn het! Met je takken afblijven van wat niet van jou is! Ik wordt héél agressief van dit soort lui. Maar gelukkig wordt skimming altijd goed en snel vergoed door de bank. Mijn collega is afgelopen week ook geskimmed op Utrecht Zuilen en nog dezelfde dag kreeg ze het gestolen geld teruggestort door haar bank.

LogPoes zei

Stomvervelend en het gebeurt erg vaak, mijn moeder is laatst ook geskimmed, bij een NS-kaartjesautomaat nota bene. Inderdaad: goed nakijken welke bedragen door jou zijn gepind. Mijn moeder had binnen 10 dagen haar geld terug (zo'n 1200 euro!), maar een rotgevoel hou je er wel aan over. *zendt knuf jou kant op en schopt richting criminele onverlaten*

rudy kaals zei

Wat een schavuiten! Ik hoor hier weleens over, maar dat het je ook echt overkomt. Is kak!

jije zei

potjandorie...BAH

Maz zei

@allemaal: thanks! Gelukkig valt het dus allemaal reuze mee. Liever dit dan in mijn eigen huis beroofd worden ofzo, maar leuk is het niet.

Wenz zei

Bah, ik zou ook echt wel schrikken. Je ziet wel al die 'als deze automaat niet op dit plaatje lijkt, gebruik hem dan niet' dingen, maar je denkt inderdaad altijd: dat gebeurt mij niet.

Nu heb ik wel een vraag: als die skimmers (gelukkig!) niets van je rekening hebben gehaald, hoe wist de bank dan dat de pas geskimt was en geblokkeerd moest worden? Ik zou heel blij zijn dat ze dat kunnen achterhalen voor er weet ik niet hoeveel van je rekening is gehaald, maar ben ook wel erg nieuwsgierig hoe ze dat dan kunnen weten?

Maz zei

@Wenz: Wat leuk dat je er bent!

Dat vroeg ik mij ook af. Het schijnt dat ze een skimgeval hadden en dan blokkeren ze alle passen in een bepaald tijdframe daaromheen. Uit voorzorg. Ik ben dus uiteindelijk misschien helemaal niet geskimmed. Maar better safe than sorry.

Wenz zei

Ja, het is goed toeven hier! :D

Ah, op zich wel heel slim. Goede voorzorgsmaatregel, dat voorkomt hopelijk een berg geplunderde rekeningen. Inderdaad better safe than sorry. :)