donderdag 11 juni 2009

To regenpak or not to regenpak

That is the question. Het immer wederkerende dilemma als je uit het raam kijkt en ziet dat het regent en je ergens heen moet op de fiets.

Terugregen is geen probleem. Dan ben je toch onderweg naar huis en kun je daar fijn droge kleren aantrekken. Dat is zelfs een beetje lekker. Hoe harder hoe beter! Het heeft iets bohémiens, iets vrijs. Dat je zonder bescherming in de stromende regen fietst. Liefst zingend. En op blote voeten. En met bloemen in je haar...... Goed..

Heenregen. Daar gaat het over. Wie wil er druipend aankomen op het werk? De hele dag in zo'n jeukende klamme broek die je op de wc nauwelijks van je benen afgepeld krijgt. Je haar in strengen plat op je hoofd waar alle gel of shaper, laat staan alle shape uitgespoeld is. Soppige schoenen waar bij elke stap een slurpend geluid uitkomt en het eerste uur zelfs een straaltje water. Dat wil toch niemand.
Met de bus is geen optie, want ik vind bovenstaande minder erg dan in een bus vol vochtige dampende vreemde mensen zitten. In juni. No thanks.
Maar een regenpak. Tsja. In de eerste plaats ziet het er natuurlijk niet uit. Maar goed, daar kunnen we ons wel overheen zetten. Daarnaast hebben regenpakken de neiging om van binnen vocht te verzamelen in de vorm van zweet doordat het pak niet alleen water- maar ook luchtdicht is. Er staat wel op dat het ademt, maar dat heb ik nog nooit mogen meemaken. Kom je alsnog klam en dampend aan op je werk.
Bovendien zijn capuchons levensgevaarlijk. Als ik linksaf wil slaan en omkijk, zie ik alleen de binnenkant van mijn capuchon. Daar zie ik toch echt niet of er iets aankomt. Kijkgaatjes maken helpt ook niet, omdat daar dan weer regen doorheen komt. Zucht.

De enige oplossing voor heenregen is blijven. Gewoon niet gaan. Dat snappen ze heus wel.

9 opmerkingen:

Impa zei

Of........ Met de paraplu en dan lopen!
Of met de taxi. Of vragen of iemand je komt halen met de auto.
Of! Natuurlijk! Vragen of je hele werk bij jou thuis komt.
Natuurlijk.

Anoniem zei

Dit is let-ter-lijk wat er vanmorgen door mijn hoofd heeft gespookt. Ik heb het pak alsnog aangetrokken (broek en jas in verschillende kleuren blauw, want niet van hetzelfde setje, en het koordje van de capuchon kan niet worden aangetrokken, waardoor ik met mijn hand de capuchon op zijn plek moest houden, zodat er water door mijn mouw naar binnen sijpelde - brrr), maar het vanmiddag per ongeluk op het werk laten hangen. De eerstvolgende keer dat het stortregent MOET ik dus wel thuisblijven.
Gr Lis

rudy kaals zei

neeee, doch er is een oplossing. Een soort van beenstukken die je over je benen schuift (duh). En een cape? Of lopend naar je werk en dan een paraplu mee?

Maz zei

Fijn dat u meedenkt allemaal. Maar 8 km lopen gaat mij te ver. Is mij te ver. Ze komen maar bij mij. Goed idee Impa!

quirk zei

Of thuiswerken met videoconferencing. Maar hee, als de NS treinen uit kan laten vallen omdat het regent kun jij ook best thuisblijven omdat het regent.
Overigens gebruik ik zelf nooit, maar dan ook NOOIT een regenpak, bloedhekel aan dat gedoe met die verstikkende dingen. Dan maar liever zeiknat.

Unknown zei

Ik sluit me bij Impa aan: lopen onder de plu! En springen in de plassen!

Anders: koop een fatsoenlijke regenjas met een hoop gore-tex en dat soort sjiek spul, in plaats van zo'n geval van de HEMA dat gemaakt is van louter plastic. Blijf je op alle manieren droog. 't Is alleen jammer dat die krengen zo idioot duur zijn...

Cat zei

Hm. Een regenpak dat echt ademt...wooo...dat lijkt me lekker. Aan de andere kant: ik ben heel lui. Met auto voor de deur. En anders: niet gaan vind ik best een leuk idee ;-)

Wenz zei

Ha ja precies! Ik ben ook nog nooit een regenjas tegengekomen die werkelijk 'ademt'. Misschien bestaat er eentje voor 350 euro die ze niet bij Decathlon verkopen - die WEL ademt, maar anders moet ik toch echt gaan geloven dat het allemaal onzin is, dat zogenaamde ademen van die pakken.

Maz zei

@ Wenz: Ja en vooral in juni. Dan regent het wel, maar is het ook klef warm. Getver!! Nat van buiten of nat van binnen. Which is worse?