vrijdag 13 februari 2009

De tiid hâldt gjin skoft

(vrij) Vertaald vanuit het Fries naar het Nederlands: de tijd gaat door. Dit stond op de kaart na het overlijden van M., de vader van een dierbare vriendin. M. was van oorsprong Fries, maar woonde al tientallen jaren in het Westen des lands. Op zo'n moment van bezinning en herinnering grijpen mensen vaak terug naar de taal van hun afkomst. Alsof dat toch, ondanks de jaren van geografische verwijdering, altijd dichterbij staat. Alsof je daarmee terug naar huis gaat. Alsof je daarmee nog beter kunt zeggen: dit ben ik.

Het Fries, de taal, maar ook de cultuur hecht sterk aan haar nazaten. Mijn eigen Pake en Beppe waren in hun Drentse woonplaats nog altijd geabonneerd op de Leeuwarder Courant. Mijn tante is in Gelderland lid van de Friese vereniging. Zelfs als je, zoals ik, slechts gedeeltelijk Fries bloed hebt en er geboren, noch getogen bent, dan nog is die band er. Ik ben een keer in Den Haag naar een voorstelling van Hamlet in het Fries geweest. Dat heeft toch iets, moet ik zeggen. Om op het podium te horen zeggen "Hamlèt! Wat dost nou?". Ik verstond niet alles, want zo goed is mijn Fries niet, maar toch geeft het een trots gevoel als "Wêze of net wêze. Dat wol ik vreagje" net zo prachtig klinkt als het origineel.

Waar je ook bent, waar je ook vandaan komt, waar je ook heen gaat, je wortels blijven daar waar ze zijn. Een plek, een gevoel waar je altijd terug kunt keren wanneer je maar wilt. En dan komt het neer op die ene test: bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk.
M., deze is voor jou. Do bist wer thûs. Rust zacht.

3 opmerkingen:

Impa zei

Brrrrrrrrrrr.... Wat een prachtig, prachtig, stukje. Kippenvel.

Ik ga je bellen want ik wil weten wie z'n vader en waarom... Sterkte en een zoen.

Anoniem zei

Ik ben altijd een beetje jaloers op Friezen. Om de taal, om het land en om het feit dat ze helemaal in Den Haag naar een voorstelling in die eigen taal kunnen.

Johanneke zei

bij toeval stuit ik op deze blog :) Ik ben Fries, geboren en getogen, waarschijnlijk de laatste generatie... of 1 na laatste... Ik vind je blog mooi! Ik ben Nederlander! En de Friese cultuur is 1 van de vele rijkdommen van Nederland. wees trots op dat stukje oer-Hollandsche rijkdom! Het is zo jammer dat het vaak wordt gezien als iets waarmee men zich wil onderscheiden en distantiëren.