vrijdag 27 februari 2009

Let it be

Mag ik u iets vragen? Wilt u het stemmetje in mijn hoofd zijn dat zegt dat het wel goed komt? Die van mij doet het even niet.

Het geval met nieuwe kozijnen is dat ik dat niet zelf kan doen. Het is niet eens een kwestie van "ik kan het vast wel, ik weet alleen niet hoe het moet". Nee, ik kan dat echt niet. Dat betekent dat ik het aan iemand anders moet overlaten. En dat vind ik dus heel moeilijk. Ik ben er als zelfstandige sterke vrouw aan gewend dat dingen gaan zoals ik wil dat ze gaan. Mijn vrienden en dierbaren hebben zich er in de loop der jaren bij neergelegd dat my way the one and only is en laten mij in de waan. De schatten. Alles loopt dus gewoonlijk op rolletjes. Tot nu. Het lastigste is de gulden middenweg te vinden tussen al te goedgelovig zijn en je laten oplichten, en de hele tijd met een kritische blik naar het tussenresultaat kijken en vragen of het zo hoort dat er ruimte zit tussen de ramen en de kozijnen. Arme kozijnenman blijft vriendelijk lachen en zegt steeds dat ik moet wachten tot het helemaal af is.
Ik heb er vanmorgen al een goed gesprek over gehad met mijn kapper. Hij zegt ook dat ik het moet loslaten. Dus heb ik terwijl hij mij knipte met mijn ogen dicht geprobeerd te ontspannen.

Morgen komt de kozijnenman de boel schilderen en afwerken. Misschien moet ik maar een activiteit buitenshuis verzinnen, anders kun je mij (en de kozijnenman) opvegen aan het einde van de dag...

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Een dagje eropuit klinkt als best een goed idee.

Anoniem zei

Och. Nieuwe kozijnen voor het heerlijkste huis in de stad. Wordt het nóg heerlijker! En tuurlijk piept en kraakt het even zo dat je het stemmetje in je hoofd niet kan horen. Maar echt. Echt. 'T komt goed. Het wordt beter. En het is ook zo weer voorbij.

Maz zei

@jack of hearts: als de kozijnenman komt opdagen ga ik wel weg..ik haat wachten.
@Juna: dat hou ik mezelf ook voor. Straks is het over en ben ik heel content met mn dubbele beglazing

Anoniem zei

Precies. Vannacht hield het studentenhuis bij-mij-aan-de-overkant hun Jaarlijks (maandelijks, wekenlijkse) 'instuif'. Wat had ik graag dubbele beglazing gehad, vannacht!

Maz zei

@Juna: hm, misschien woon je inderdaad vlakbij. Bij mij achter stond een balkon vol rokers. Zelfde instuif? Achter heb ik geen dubbel glas... De kozijnenman is gisteren niet komen opdagen, dus dat loslaten duurt nog wel even...

Anoniem zei

De kozijnman had ook een dagje vrij nodig?? :)

- Leuke Blog, ik kom vaker lezen!

Impa zei

Hoe is het afgelopen? Zit je nu thuis met een gevel zonder raam? Overal puin en stof in je huis? Kierende tochtgaten langs alle kozijnen? Of is alles goed gegaan en zit je tevreden achter je dubbele glas door de geraniums te gluren?

Maz zei

@Impa: als je het zo stelt valt het wel mee.... Er zitten ramen en kozijnen in de gevel. De tochtstrips moeten nog. En de stokjes om het raam vast te houden als het open staat. En nog een laag verf. En verfklodders van de ramen afhalen. En het stucwerk dat beschadigd is beter herstellen dan nu is gebeurd.
Als dat klaar is moet ik nog geraniums kopen en dan ben ik tevreden.

Anoniem zei

Vrouwe Maz,
Kijk, dat is nou het voordeel van veel geld te verdienen. Dan kunt U namelijk iemand aanspreken van je: "Kijk, mijnheer, kunt U voor mij even de kozijnen doen? Dan ga ik ondertussen wel een boek lezen. U moet straks maar zeggen hoeveel ik moet betalen."
Steeds bereid tot het geven van onzinnige adviezen,
De Drs.