woensdag 15 september 2010

Stàdsie woar

Als de trein het station Groningen in rijdt, kijk ik door het raam naar buiten. Ik zie een bord met een grote letter 'S'. Spannend, denk ik meteen. De 'S' van spannend. Andere woorden met een 'S' die mij meteen ook te binnen schieten hebben geen enkele betekenis op dit moment. Ik laat ze verdwijnen in het kielzog van de trein. Ik loop het station uit en zet de eerste stap de stad in. Zo. Daar gaan we. Terwijl ik naar mijn logeeradres loop, loop ik over het HerePLEIN (Niet te verwarren met het HEREplein. Dat hebben ze niet in Groningen) en daarna langs de singels van de stad; de Heresingel, de Radesingel. Langs grote hoge statige herenhuizen, waar vroeger onze tandarts zijn praktijk had. Die is allang met pensioen.
Anders dan wanneer ik door Groningen loop als ik bij mijn ouders op bezoek ben komen er herinneringen bij me boven. Herinneringen aan een leven van 20 jaar geleden toen ik hier opgroeide. Zoals het toen 'mijn stad' was, zal het binnenkort weer beginnen te worden. Langzaam zal ik het me weer eigen maken.
Ik kijk naar links, het Schuitendiep af. Daar verderop is mijn oude school en daar het Pannekoekenschip. Het voelt nu al vertrouwd om hier te lopen. Ik ga recht op mijn doel af, mijn tas is zwaar. Ik ga straks of een andere keer wel de stad in. Daar is nog genoeg tijd voor.
Aan het Damsterdiep zitten twee vrouwen op een bankje in de zon. Ik hoor hun accent en ik denk, o ja. Dat is ook zo. Niet meer dat scherpe Utrègs, maar dat lome hangende Grunnegs.
Ik loop verder. Om mij heen fietsen en lopen mensen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dat is het voor hen ook. Ik glimlach. Hallo allemaal, denk ik in stilte. Hier ben ik dan.

7 opmerkingen:

Nijntje zei

Alweer: mooi man!

Wenz zei

En zo loop je fris en nieuw het verleden in, klaar om een nieuwe start te maken. Als dat niet machtig is. Geniet ervan. :)

quirk zei

Fijn he, thuiskomen. :) Mooi stuk!

pepperfly zei

Weer thuus!

Maz zei

@Wenz: het is zeker een machtig mooi gevoel. Dank!
@Carine:ik zal het ze doorgeven daar in Grun. In de tussentijd vul ik dat gat nog gedeeltelijk op.
@Quirk en Pepperfly: hoe vaker ik naar Groningen reis, hoe thuizer het wordt. Straks als we helemaal over zijn, is het thuis al klaar.

Impa zei

GRÖNNENS LAID
Van Lauwerzee tot Dollard tou,
van Drenthe tot aan 't Wad,
doar gruit, doar bluit ain wonderlaand
rondom ain wondre stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind,
doar soest 't aan diek en wad,
moar rustig waarkt en wuilt het volk,
het volk van Loug en Stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid,
de wille, vast as stoal,
doar vuilt het haart, wat tonge sprekt,
in richt- en slichte toal.
Ain Pronkjewail in golden raand
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Maz zei

@Impa: Krek wa'k zeggn'wol!