donderdag 30 april 2009

Koninginnedag 2009

Hoe een dag met zon en feest zo kan omslaan. Bij mij buiten werd het letterlijk bewolkt. En van binnen ook. Ik moet steeds bijna huilen als ik de koningin het woord slachtoffers hoor zeggen. Omdat zij bijna moet huilen.
Waarom doet iemand zoiets? Met welk doel? Aandacht? Nou, autochtone Nederlandse man van 38 zonder strafblad en niet bekend bij de GGZ, gefeliciteerd! U hebt uw aandacht. En vier vijf zes mensen vermoord.

Na een middag volgen van het nieuws een paar opvallende reacties:

Man op straat in Apeldoorn: "Ik erger me kapot. De hele feestvreugde verpest."
Verslaggeefster: "Dus uw primaire reactie is boosheid?"
Man: "Ja."

RTLNieuws met beelden van de koninklijke familie vlak na de aanslag: "Ze reageren toch heel menselijk.."

EĆ©nVandaag: "Krijgen we vanaf nu dezelfde strenge bewaking met gepantserde voertuigen als de Amerikaanse president?"
Deskundige: "Ja, maar die wordt echt bedreigd."

Albert Verlinde in Boulevard: "Wij zijn een programma met een mening dus wil ik laten zien dat we onze koninginnedag niet laten afpakken en daarom draag ik gewoon vrolijk oranje."

6 opmerkingen:

Noodles zei

sjeetje ja, lekker die reacties in de media...
kan er ook met m'n kop niet bij. dat je problemen hebt, kan gebeuren, maar om nu 5 (ondertussen) mensen dood te rijden en nog een heel aantal gewond.. pfff.. dat is toch ziek. bah.

opa reh zei

van bea kreeg ik ook een brok in de keel. heb haar nog niet eereder zo gezien en gehoord.
ook knap dat je zo snel zo'n reactiue geeft.
ze was op 3 manieren erg geemotioneerd; doordat ze ooggetuige was, aanslag op haarzelf en familie en door het gigantische contrast met een paar seconden eerder: van veel plezier naar diepe droefheid.
niet te bgolven als je die beelden ziet.

quirk zei

Ik vond Be ook echt ontroerend! Die snik in haar stem inderdaad, en die diepe zucht. Ik heb eerlijk gezegd ook al een traantje gelaten. En me zitten ergeren aan de domme opmerkingen over en weer.
En ik krijg zo'n dubbel gevoel van die beelden. Aan de ene kant wil ik zien wat er nou precies gebeurd is en zoveel mogelijk informatie hebben. (Typische ramptoerist) Maar aan de andere kant: het zal maar je vader of je zus zijn die daar 3 meter door de lucht vliegt. Moet je dat wel allemaal laten zien?
Het viel me ook op dat alle zenders het hoofd van de dader onherkenbaar maakten maar dat Hart van Nederland hem gewoon lieten zien.

Ez zei

Ook in China Beatrix' snik gezien; om rillingen van te krijgen. BBC World deed overigens koeltjes verslag van The Dutch Royal family..

Impa zei

En deze arme mevrouw, nog maar net van de schrik bekomen: "De koninklijke familie was ook ontzettend geschrokken. Ze konden ook helemaal niet meer zwaaien."

Juna zei

Een misschien evenzo 'stomme' reactie, maar dan uit mijn eigen hoofd.. Ik blijf maar denken: 'Die naald verdient een lintje. Stel je voor als die er niet had gestaan?'